szolgáltatásaink
vélemény

Túl fekete péntek

135

2016. 11. 25. péntek
írta: Mezriczky László

black-friday02

A Black Friday, vagyis az össznépi kedvezményes webshoppingolás témája néhány éve itthon is csúcsra járatja a médiát, amely akár kellemes színfolt is lehetne így November végén. Ám ami erről olvasható, az sokkal inkább bosszúság, csalódottság, kiábrándulás.

Miről is van szó? A Black Friday, mint Karácsony előtti rendkívüli árleszállítási akció a nyolcvanas években indult hódító útjára az Egyesült Államokban és aztán az internet repítette globális magasságokba. Néhány éve itthon is találkozhatunk vele, és azóta mintha folyamatosan keresné a helyét: mi is ez, miről is szól, mit kezdjenek vele a gyártók, a kereskedők és mire számíthatnak a vevők? Maga a modell jónak tűnik, de úgy látszik, kicsit bonyolultabb annál, mint amit rendesen le tudnak kezelni az illetékesek.

A probléma sokrétű: nehéz megbecsülni a majdani érdeklődést, a berendelendő készlet nagyságát, a kedvezményes ár szintjét, az érdeklődés összetételét. Ezek a logisztikai kihívások. Aztán hasonlóan nagy feladat az egy napba koncentrálódó forgalom informatikai kezelése. Az átlagos napi forgalom több százszorosa is rázúdulhat a rendszerre, amelyet aztán recsegve-ropogva próbálnak a szakemberek életben tartani. És a harmadik lábbal sem igazán boldogulnak a cégek: a kommunikáció az esetek nagy részében tovább ront a helyzeten.

Ha valaki beleolvas az akciózó cégek közösségi média oldalaiba, nem a csalódott vevők üzenetei az érdekesek, hanem a cégek butácska, naiv, rémült, vagy éppen feszült stílusú reakciói. Ha valaki minden előzetes feltétel meglépése után sem fér hozzá ahhoz, amit kiválasztott, nem feltétlenül nyugszik meg attól, ha azt olvashatja egy szmájli kíséretében, hogy bocsi, kicsit többen akartátok ugyanazt megvenni, mint amire számítottunk. Vagy hogy lesz majd újra árú, mondjuk nem ilyen áron. Esetleg hogy válassz másikat, mert abból még van…

Nem egyszerű egy ilyen kereskedelmi akció, ez tény. De nem is lehetetlen jól megszervezni. Amihez viszont mindenképpen sokkal de sokkal több figyelem és szakszerűség kellene, az a kommunikáció. Ha sikeres az akció, akkor azért, ha nem, akkor meg azért. Különben a fagyi visszanyal, de nagyon csúnyán!